
WORLD•WATCH
Working For A Sustainable Future

WORLD•WATCH

O R L D WAT C H
N S T I T U T EWIW 1776 Massachusetts Ave., NW

Washington, DC  20036
www.worldwatch.org

Media Sheep
How Did The Skeptical Environmentalist pull the wool

over the eyes of so many editors?

Excerpted from March/April 2002 WORLD WATCH magazine

by Richard C. Bell
Senior Policy Advisor, Worldwatch Institute

For more information about Worldwatch Institute and its programs and publications, 
please visit our website at www.worldwatch.org

© 2002, Worldwatch Institute

http://www.worldwatch.org


Last summer, a now-infamous book called The Skep-
tical Environmentalist: Measuring the Real State of
the World caused a great splash in the media. Writ-

ten by a young Danish statistician, it was presented as a
shocking reexamination of the “facts” about the world’s
great environmental issues—it claimed that environmental
scientists and organizations were falsely alarming the pub-
lic about such problems as global warming, deforestation,
and pollution. The gist of the book, echoing a now-famil-
iar claim of the late Julian Simon and such right-wing
organizations as the Competitive Enterprise Institute, was
that whatever environmental problems exist will solve
themselves, and no interventions by governments are
needed.

Serious environmental scientists who looked into the
book to find out how the author had come to such con-
clusions quickly dismissed it as a foolish polemic written
by a non-scientist, and did not bother to respond to it.
Much to their dismay, however, editors at the Economist,
the Wall Street Journal, Washington Post, and the New
York Times all published glowing reviews by writers who
were apparently unfamiliar (whether willfully or through

lack of reading) with what peer-reviewed scientists say.
Taking Lomborg’s words at face value, the world’s media
jumped on the bandwagon, issuing a plethora of deriva-
tive stories “revealing” that Lomborg had exposed envi-
ronmentalists as wrong about virtually everything they were
saying.

These stories took environmental scientists by surprise
(most had never been asked by the reporters for their
views), and months passed before the scientists realized
they would have to respond—or else watch Lomborg’s
claims confuse legislators and regulators, and poison the
well of public environmental information.

But respond they did, demonstrating in field after
field that it is Lomborg’s book, not the work of tens of
thousands of their colleagues, that has duped the public.
On these three pages, we have summarized just a few of
the main claims Lomborg makes, and what the experts
have to say about them.  The summaries are followed by
some brief comments about how such a fraud could have
occurred, and what dangers it signals about how environ-
mental information is being disseminated to the public in
today’s media.

On Forest Cover

Lomborg writes that according to what he calls “the longest data series” available, forest cover has expanded since 1950.
To make this claim, he uses an agricultural data series that the U.N. discontinued in 1994 because of inaccuracies,
according to the head of the U.N.’s Forest Resources Assessment, who also notes that this agriculture production data
was never intended to determine forest cover in the first place.

The record: The U.N.’s Forest Resources Assessment actually says that since 1980 an average of 16 million
hectares of natural forest has been converted to other uses each year. During the 1990s alone, the assessment
reports that the world lost 4.2 percent of its natural forests. And because the U.N. only reports what has been per-
manently converted, not what is logged and left to, perhaps, regenerate, the actual amount is much greater. Accord-
ing to the World Resources Institute, “almost half the world’s original forest is gone, much of it since 1970.”

On Fisheries

Lomborg writes that “marine productivity has almost doubled since 1970.”

C O M M E N T A R Y

✦

WORLD•WATCH March/April 2002      11

Media Sheep
How did The Skeptical Environmentalist pull the 

wool over the eyes of so many editors?

Lomborg’s Claims—and the Scientists’ Responses

b y  R i c h a r d  C .  B e l l



✦

12 WORLD•WATCH March/April 2002

How Did This Happen?
It has been said that it is easier for a very respectable-

looking man in a suit to steal $10 million by sitting down
with a bank officer than for a shabbily dressed man with a
gun to rob one percent of that amount from a teller. In the
Lomborg case, what may have thrown book review editors
off at first was that the book was published by Cambridge
University Press—one of the most hallowed names in sci-
entific publishing. In retrospect, though, it appears that
someone did an “end run” around Cambridge’s usually rig-
orous procedures. Lomborg’s book was not published by
the natural sciences division of the press, whose editors
would have quickly identified the book’s ineptness. Instead,
the project was quietly spirited through the social sciences
division, reportedly without the natural sciences people
even knowing of its existence until late in the game. Why
that happened is a story waiting to be uncovered.

Then, once the book came out, there was the appeal
of Lomborg’s utopian refrain that any problems that do
exist will easily be solved by future technology or future
human ingenuity—and that no present intervention is
therefore needed. This argument is music to the ears of
the many business interests who oppose government reg-
ulations or interventions. The industry-funded Competi-
tive Enterprise Institute, one of the leading right-wing
opponents of the Kyoto process (and, indeed, of all
efforts to reduce fossil fuel emissions to slow global
warming), rolled out the red carpet for Lomborg when he
came to Washington last fall on his book tour. On Octo-
ber 4, a CEI-sponsored anti-Kyoto group, the Cooler
Heads Coalition, hosted a congressional and media brief-
ing for Lomborg at the U.S. Capitol.

Finally, there was the problem of media obliviousness
to the process of scientific review. You might expect that

The record: Eleven of the world’s 15 most important fishing areas have declined in fish populations, and 
catches of the most commercially valuable species have declined by one-fourth since 1970. Lomborg’s deceptive
“doubling” is based on the fact that fishing operations now rely heavily on landing species that were considered
“trash” in the 1970s, and on landing juveniles because the full-sized fish are now increasingly scarce. (See also
this issue’s Environmental Intelligence disclosure that much of the presumed increase in global productivity was
based on falsified data issued by Chinese government officials.)

On Biodiversity

Lomborg says that biodiversity loss will be “0.7 percent over the next 50 years.”

The record: Harvard biologist E.O. Wilson notes that even the most conservative species extinction rates pub-
lished by authorities in the field are at least 10 times higher than that.

On Global Warming

Lomborg claims, repeatedly, that the Kyoto Agreement to reduce CO2 emissions is a waste of time and money because it
would not prevent global warming, but merely “buy the world six years.” He cites calculations that if the Kyoto agree-
ment were implemented in full, “the temperature increase that the planet would have experienced in 2094 would be
postponed to 2100.”

The record: This argument is a classic straw man. The treaty does not cover a 100-year span; it goes only
through 2012. Everyone involved in the Kyoto process knows that the agreement falls far short of forcing the
deep cuts in CO2 emissions that are necessary to significantly slow global warming over the next century, and
that the Kyoto agreement is only a first step, not a 100-year policy.

On Water

Lomborg says that we do not have to worry about running out of fresh water because we will be able to cheaply desalin-
ize ocean water. To support this claim he says that the “price today to desalt sea water is down to 50–80 cents per cubic
meter.”

The record: Peter Gleick, one of the world’s leading experts on fresh water, notes that Lomborg’s “price
today” is an estimate based on a plant that has not yet been built. The actual prices for desalination, on which
scientists have worked for many years, are between $1 and $2 per cubic meter, and “even if they were to drop
by a factor of two, they would remain well out of reach of most water users.”



publications reviewing the book would seek out leading
scientists in all the relevant fields, especially when the
author himself was “not myself an expert as regards envi-
ronmental problems.” But instead of seeking scientists
with a critical perspective, many publications put out
reviews by people who were closely associated with Lom-
borg. In the October 2 Wall Street Journal, the Competi-
tive Enterprise Institute’s Ronald Bailey (who had earlier
written a book called The True State of the World, from
which much of Lomborg’s claims were taken) wrote a
rave review of Lomborg’s book, calling it “superbly docu-
mented and readable.”

The Washington Post supplement Sunday Book World
took a tack that was a bit more difficult to detect, assign-
ing the book review to Dennis Dutton, identified as “a
professor of philosophy who lectures on the dangers of
pseudoscience at the science faculties of the University of
Canterbury in New Zealand,” and as the editor of the
web site, Arts and Letters Daily. The Post did not tell its
readers that Dutton’s web site features links to the Global
Climate Coalition, an anti-Kyoto consortium of oil and
coal businesses, and to the messages of Julian Simon—the
man whose denial that global warming was occurring
apparently gave Lomborg the idea for his book in the first
place. It was hardly surprising that Dutton anointed Lom-
borg’s book as “the most significant work on the environ-
ment since the appearance of its polar opposite, Rachel
Carson’s Silent Spring, in 1962. It’s a magnificent
achievement.”

At Worldwatch, we had direct experience with the fail-
ure of the media to check out Lomborg’s “facts.” In July
of 2001, Nicholas Wade of the science section of the New
York Times called Worldwatch and asked for our response
to Lomborg’s book, including his claim that global forest
cover was not decreasing.

As it happens, Worldwatch senior researcher Janet
Abramovitz is well versed in this area. She explained to
Wade that Lomborg was using discontinued data from the
United Nations Food and Agriculture Organization that
was never intended to measure forest cover in the first
place. She gave Wade the name and phone number of the
official in charge of these statistics at FAO in Rome, so
that Wade could check whether Lomborg’s choice and
interpretation of the data were correct. But Wade told
Abramovitz that he “did not have time to check every
original data source.”

More than three weeks went by, however, before the
New York Times story appeared. Wade wrote that Lom-
borg had used “the longest data series of annual figures
available” from the FAO to show that forest cover had
increased slightly between 1950 and 1994—the very data
series that Abramovitz had warned Wade was incorrect.
After the article appeared, the FAO official confirmed to
Worldwatch that Wade never called to check whether
Lomborg was using the right data.

The Full Critiques
Harvard’s Edward O. Wilson expressed the exaspera-

tion of many of his colleagues when he wrote: “My great-
est regret about the Lomborg scam is the extraordinary
amount of scientific talent that has to be expended to
combat it in the media. We will always have contrarians
like Lomborg whose sallies are characterized by willful
ignorance, selective quotations, disregard for communica-
tions with genuine experts, and destructive campaigns to
attract the attention of the media rather than scientists.
They are the parasite load on scholars who earn success
through the slow process of peer review and approval.”

Nonetheless, many scientists took time away from
their studies to set the record straight about what the
condition of the world is—and what work must be done
to achieve a sustainable future. Here’s where you can find
the most comprehensive critiques of Lomborg’s claims in
each of the major environmental fields covered (or not
covered, in some cases) by The Skeptical Environmentalist:

Scientific American, January 2002: “Misleading Math
about the Earth: Science defends itself against The Skepti-
cal Inquirer,” with articles by Stephen Schneider on glob-
al warming, John P. Holdren on energy, John Bongaarts
on population, and Thomas Lovejoy on biodiversity.
<www.sciam.com>

Nature, 8 November 2001, pp. 149–50, volume 414:
“No need to worry about the future,” Stuart Pimm and
Jeff Harvey. <www.nature.com>

Science, 9 November 2001, 294: 1285–87: Michael
Grubb, “Relying on Manna from Heaven?” <www.
sciencemag.org>

Union of Concerned Scientists: “UCS Examines The
Skeptical Environmentalist,” with articles by Peter Gleick
on water, Jerry D. Mahlman on global warming, and
E.O. Wilson, Thomas Lovejoy, Norman Myers, Jeffrey A.
Harvey, and Stuart L. Pimm on biodiversity.
<www.ucsusa.org/environment/lomborg.html>

✦

WORLD•WATCH March/April 2002      13

The Skeptical Environmentalist “reads like

a compilation of term papers from one of

those classes from hell where one has to

fail all the students.”

— Stuart L. Pimm, Union of Concern Scientists

For more information on this subject, visit our website at
<www.worldwatch.org/issues/>


