retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
Origin I, planer og isometri Origin I, kig op i lysskakten og i indgangsfacadens lysspalte
Origin I er skabt for ritualiseret modtagelse. Én gang inde mister man hurtigt orienteringen i det labyrintiske bygningskompleks - men det gør ingenting, da man altid bliver vist rundt af nogen.

Her er planerne for stue-etagen, første sal og anden sal. Hvad man allerede fornemmede i facaden af indestængte kræfter, bliver voldsomt nærværende, når man træder ind i bygningen. Ankomstrummet er en mørk, fortættet, lodret cylinder. Øverst oppe er der et lille cirkelrundt lysskaft, men det er blokeret af en betonvæg - som måtte der ikke være nogen udfrielse.

I kontrast til ankomstrummets lodrette komprimering har rummene på de enkelte etager næsten knugende lavt til loftet.

Se Arbejdets Rum, "Shin Takamatsus Hinaya" 1 af 3, pp. 143-50 (143-45).


retur til Arbejdets Rum forside
01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011