retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
Farveceremonien, senshoku-do: det silkestof, som skal indfarves under ceremonien, sendes rundt Farveceremonien er her kommet dertil, hvor deltagerne dypper tekstilet i farvebadet
Her prøver deltagerne én efter én farvehåndværket i ceremoniel iklædning.

Tekstilfremstilling er noget universelt, der optræder i alle kulturer, siger Izukura-san. Han har lavet farveceremonien for at minde mennesker, der har glemt, om noget oprindeligt.

På det seneste har han også indarbejdet spinding af silketråde i ceremonien. På længere sigt har han planer om at indarbejde alle de 7 håndværk, der indgår i tekstilfremstilling. Izukura-san taler direkte om de syv veje indenfor tekstilfremstilling.

Mit koncept er harmoni mellem menneske og natur, siger Izukura-san. Men disse værdier er stadig svage i samfundet. Jeg prøver at arbejde på dette gennem mine produkter.

Se Arbejdets Rum, "Izukura-sans Hinaya" 1 af 2, pp. 185-92 (185-91).


retur til Arbejdets Rum forside

01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011