retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
Haverummet syd for Tsusen-in, hvor Shinju-ans roji-have har indrettet en lille hvile- eller venteplads, set mod nordøst Samme haverum set mod sydøst (se plan ved billedsæt 40)
Her ses den del af roji-haven, der ligger foran ventepladsen, syd for Tsusen-in, bygningen med fortid ved det kejserlige palads.

I Zencharoku, et værk om zen-dimensionen i te, står der, at skrifttegnet ro i roji angiver, hvad der er åbenbart eller synligt, mens ji betyder bevidstheden, hvorfor roji betyder tilsynekomsten af det sande indre selv, befriet for alle lidelser, der bunder i illusioner.

I dette værks perspektiv er rojien og te-rummet således redskaber til at møde sin oprindelige natur.

Se Arbejdets Rum, "Refleksioner i te-rummet" 1 af 6 pp. 313-28 (313-15).


retur til Arbejdets Rum forside

01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011