retur til forside
Jens Hvass:
offentlig fremlæggelse af
phd-afhandlingen Arbejdets Rum

Kunstakademiets Arkitektskole
København 09.09. 1998.
tilbage frem
vis større billede vis større billede
download foredragsteksten
download afhandlingen
Detalje af sugi-koke, cedermos, som ofte anvendes i japanske moshaver Sydhaven set fra hojo-fløjens veranda, hvor den kinesiske portal ses bagfra
Her ser vi sydhavens fyrretræ og den kinesiske portal bagfra.

At holde moshaverne rene for blade og ukrudt, kviste, nåle og knopskæl er dybt fascinerende. Det er som at være del af et kæmpestort billede, der stort set vedligeholdes, men som alligevel uendeligt langsomt forandrer sig. Store og små tidscirkler åbner og lukker sig om lige her og nu.

I begyndelsen var det en overvindelse at træde ud i mosset. De japanske moshaver er som de tykkeste bløde ryatæpper, og jeg kendte dem forud kun fra tilskuerens synsvinkel - som smukke, tabuerede flader.

I løbet af min tid ved Shinju-an blev det mig stadig mere klart, at for mig var den bedste meditation ikke sutra-recitationen eller arbejdet i zendoen, men havearbejdet. Her flød tankerne langsomt og udtømmende. De gled i lange passager helt bort og åbnede for en udelt tilstedeværelse i havearbejdet.

Se Arbejdets Rum, "På havearbejde i Shinju-an" 1 af 2, pp. 279-86 (279 ff.)


retur til Arbejdets Rum forside

01: Arbejdets Rum introduktion
02:
03:
04:
05:
06: Kyoto
07: Nishijin
08:
09:
10: Hinaya

11: Origin I
12:
13:
14:
15: Obi
16: Origin III
17:
18:
19: Senshoku-do
20:

21:
22: Hinayas farveri
23:
24: Zen arbejde
25:
26: Zen-æstetik
27:
28: Shinju-an
29:
30: Shinju-ans hojo

31:
32:
33:
34: Shinju-ans østhave
35: Shinju-ans roji
36: Teigyoku-ken
37:
38:
39:
40: Kaiseki

41:
42:
43: Dogu
44: Shokin-tei
45:
46:
47:
48:
49:
50: Shoko-ken / afslutning

11.10.2011